Yazımızla İlgili Açıklama:
Kumru İlçesi Evliyaları
İlk olarak Ordu Haber Gazetesi - Mart-1998 tarihli sayısında Bekir Akkaya
imzası ile yayımlanmış olup yazımız daha sonra Provizyon Gazetesi’nin 5 Kasım
2004 tarihli sayısında güncellenerek tekraren okuyuculara ulaştırılmıştır.
14 Kasım 2004 tarihinde Kenthaber Kültür ve Haber Sitesinde http://www.kenthaber.com/karadeniz/ordu/kumru/Haber/Genel/Normal/kumru-evliyalari/012a012f-8d24-4cf9-a1be-d81c96706d35 adresinde tekrar yayımlanmış olup yazının altında onlarca yorum yapılmıştır. Daha sonraları yayın hayatına son veren Kenthaber internet sayfasında bulunan yazı ve bir kısım
yorumlara https://bekirakkaya.wordpress.com/category/bekir-akkaya-arastirmalari/page/7/ adresinden ulaşmak mümkündür.Yine bu yazımız kaynak belirtilerek tamamı “Türkiye Evliyaları” kitabında yer almıştır. Şu anda ise bir çok internet sayfasında yazımız orijinal haliyle bulunmakta olup bu yazımızda daha önceki yazılarımızda yer almayan “Abdi Hoca Destanı”nın tamamını yazımız içerisine ilave etmiş bulunmaktayız.
Bekir
AKKAYA /Vav Bilgi
KUMRU
EVLİYALARI
A- EVLİYA NEDİR? YA DA ORDU EVLİYALARI KİTABI ÜZERİNE :
EVLİYA: Veliler.
Velayet ve keramet sahibi. Allah'a yakın adam, iyi ahlak sahibi. KERAMET:
Evliyadan sadır olan harikulade hal. (1)
EVLİYA VELİ:
Tasavvufta, velayet (ermişlik) makamına ulaşan kimsenin Çoğul şekli evliyadır.
Allah'ın dost ve sevgili kulu.
KERAMET: Allanın veli kullarının gösterdiği
olağanüstü haller. Veliyi veli kılan onun keramet göstermesi değil, Islamın
kurallarını uygun olarak yaşamasıdır. (2)
Sözcüklerden
anladığımız kadarıyla Evliya; Hayatını, nefsinin arzularını yok etmeye
çalışarak ibadetle geçiren; kendisinde gayb-den haber verme, halleri keşfetme
gibi olağanüstü haller zuhur ettiğine inanılan, keramet sahibi olduğu kabul
edilen ermiş kişilere EVLİYA denilir,
Evliya, Velinin çoğulu
yani cem'idir. Veli, Kur'an'daki anlamıyla Allah'ın dostu, sevgili kulu
demektir.
Yine sözcüklerden
anladığımız kadarıyla, Keramet evliyadan ortaya çıkan olağanüstü hallerdir.
Evliya için, zaman ve mekana göre, bir çok keramet söz konusu Alabilir, Ancak
kerametini açıklamamış nice evliyalar vardır ki, biz bunların kim olduklarını
bilemeyiz, Keramet haktır, doğrudur. Fakat, evliya için keramet bir hedef yani
gaye değildir. Mutasavvuflara göre, evliyanın kerametini gizlemesi esastır.
Halkımız, hakkında
sadece duyduğu menkıbelere göre bilgi sahibi olduğu bu kişilerin kabirlerini,
türbe veya makamlarını ziyaret ederek, onların ruhaniyetlerinden yardım
dilemek suretiyle, manevi bir tatmine kavuşurlar. (3)
"ORDU EVLİYALARI" KİTABI ÜZERİNE
Sayın Nuri Kahraman Bey'in Başkanlığını yaptığı, Ordu Ensar Vakf’ının çalışmalarını takdir etmemek mümkün değil. Gerek düzenlediği "Pilav Günleri" ile, gerekse çıkardığı dergi ve kitaplarla ve diğer etkinlikleri ile, vakıf, Ordu'nun göz bebeği' 11.si şu anda yapılan ramazan ayında devam eden “Kitap Günleri” halen devam etmektedir.
Ordu Essar vakfının
düzenlediği 1996 yılındaki Ordu İmam-Hatip Lisesi Mezunlarını bir araya
getirmek maksadı ile yapılan "Pilav günü"ne ben de katıldım. İşte bu
esnada elime vakfın çıkardığı bir kitap geçti. Kitap, ORDUNUN TARİH
BABASI" diye bilinen, Üstat Sıtkı Çebi'nindir. Ensar Vakfı tarafından
basılmış büyük bir araştırma ürünü olduğu, kitabı okuyanlar' anlayacaklardır.
Kitabı okuyunca bilmediğim, duymadığım bir çok evliyanın Ordu toprakları
içerisinde de bulunduğunu Öğrendim. Ancak, kitabı okuyunca üzüldüm de. Çünkü
merkez dahil Ordu'nun on dokuz ilçesi mevcut, ilçelerin bir çoğunda evliya
olduğu zikrediliyor. Ancak, Kumru ilçesinde hiç bir evliyadan söz edilmiyor.
Oysa, diğer ilçelerde olduğu gibi Kumru'da da evliyanın olduğu yöre halkı
tarafından bilinmektedir.
ORDU'NUN TARİH BABASI-ARAŞTIR-MACI- YAZAR Muhterem SITKI CEBİ, Ordu Haber Gazetesi'nin 4. sayısında bizim bu ifadelerimizi doğrular nitelikte bilgiler veriyor. Ve şöyle diyor: "Henüz ulaşamadığını bazı evliyalar var, bunu da kitap çıktıktan sonra Öğrendim. İkinci baskıda bunları gözden ge-çireçeğim." Yine aynı
Sıtkı Çebi Araştırmacı-Yazar Fotoğraf : https://www.haberler.com/ |
söyleşide Üstad Sıtkı Çebi: “-Karadeniz’de türbe şekli yapı geleneği yok. Kabirleri türbe şeklinde örtmekten ziyade, çoklukla etrafını 1 veya 1.5 metre yüksekliğinde aralıklı tahta perde ile çevirmenin tercih edildiğini, kubbeli yapıların yakın tarihten itibaren yapılmaya başlandığını, söylüyor.(4) Bu ifadeler de Kumru'da çok sayıda evliya olduğunu bize gösteriyor.
B-
KUMRU EVLİYALARI
KUMRU İLÇESİNDE EVLİYA
VAR!
Bizim araştırmalarımıza
göre Kumru İlçesinde evliya var. Hem de çok fazla. Aslında başlı başına
araştırmaya değer bir konu. Üstat Sıtkı Çebi'nin ifadelerinden anlaşılacağı
gibi, sağlığında evliyalığı kesin olarak bilinen büyük zatların kabirleri bile
normal kabir konumunda. Bu tür kabirlerde, diğer kabirlerden değişik tarz
sadece (fıraktu denilen) ağaçlarla çevrili olması. Halkın da buraları sık sık
ziyaret etmesi olarak söylenebilir. Ancak, bu zatlarla ilgili halkın dilinde
bir çok olağanüstü olayların anlatılır olması, kabirlerde yatan kişinin Allah
dostu biri olması gerçeğini ortaya koyuyor.
Kumru
İlçesi Evliyaları ve Nerede Oldukları
Kurmru İlçesi’nde ve
köylerinde evliya olarak bilinen yerleri sıralamamız gerekirse, benim şahsen
tespit edebildiklerim şunlardır
1-Ezetlü Evliyası
(Aşağıdamlalı)
2. Büyüktepe Evliyası (Balı)
3. Isıtma Evliyası
(Akçadere)
4. Mezarlık Yanı Evliyası (Çatılı)
5. Tuzak Evliyası (Çatılı]
6. Okçulu Evliyası (Çatılı)
7. Boğaz Evliyası (Çatılı)
8. Pistan Evliyası
(Çatılı)
9. Karın Evliyası (Derbent)
10.Hıcılık Evliyası
(Derbent)
11. Karortmen Evliyası
(Derbent)
12. Erene Düzü Evliyası (Divanitürk)
13. Boğmaca Evliyası (Duman)
14. Deli Kız Evliyası (Esence-Pencik]
I5.Garibler Evliyası (Eskiçok Değirmen)
16. Kepez Evliyası (Ortca)
17. Dikmen Evliyası (Gökçeli)
18, Şehitler Evliyası
(Gökçeli)
19. Karaavu Evliyası (Güneycik)
20. Hatip Evliyası ' (GÜneycik)
21. Karacalar Evliyası
22. Büyüker Evliyası
(Konaklı)
23. Hıdırcık Evliyası (Konaklı)
24. Dörek Evliyası (Ortaca)
25. Tekke Evliyası (Şenyurt)
26. Tekke Yalın Evliyası (Tekke Köy)
27. Aşağıalan Evliyası (Yalnızdam)
28i. Çetir (Çiz) Evliyası (Güneycik)
29. Hacıveli Evliyası (Divani Kayabaşısı)
30. Abak Evliyası (Divani) vs.
Köylerle birlikte evliyaların isimlerini zikretmeye çalıştık. Burada bilgilerini yazamadığım Fizme Köyü’nde, her kabristanlıkta sayısız evliya menkıbeleri mevcut ki inşallah ileriki zamanlarda birileri araştırır ortaya koyar İnanın dinlediklerim başlı başına bir kitap konusu.
Ayrıca, evliya diye
tanınan yatırların dışında, Kumru ve köylerinde kerametleri dilden dile
anlatılan tanınmış Allah Dostlarının da sayısız kabirleri mevcut. Bu zatların
da hayatları ayrı bir inceleme konusu. Bu kişilerin de kabirleri sık sık halk
tarafından ziyaret edilir. Halk onları evliya olarak bilir. Bunların hepsinin
isimlerini bu yazımda yazmam biliyorum ki sıkıcı olacak. Konumuza ışık tutması için ve ileride
araştırmalara bir iz oluşturması açısından bazı isimleri zikretmenin faydalı
olduğunu düşünüyorum. Örneklik açısından bazı isimler şunlardır.
1. Müderris Abdu Hoca (Akçaalantürk)
2. Sülman Efendi (Akçadere)
3. Mırozu Ömer Hoca (Keşlik-Ezetli)
4. Müderris Mehmet Efendi (Keşlik)
5. Abdullahi Meki Hazretleri (Çakıllı)
6. Abdullahi Mekki Hazretlerinin Babası (Dereköy-Yukarıdarmlalı)
7. Müderris Ali Rıza Efendi (Fizme}
8. Kör Hafız (Fizme)
9. Yanaşma Halil Hoca (Işılga) (Balı)
10. Hacı Mehmet Efendi (Balı)
11. Kırca Hoca (Ballık)
12. Koca Hatipler (çatılı)
13. Ehliman Haco (Derbent)
14. Hacel Ali Hoca (Esence - Pencik)
15. Üsin Hoca (Güneycik)
16. Hacı Hasan Sunma (Ortaca)
17.Hatip Hoca (Gümüş) (Konaklı]
18. Sait Hoca (Kovancılı)
19. Paşa Hoca (Küçükakçakese)
20. Hüseyin Nargül Hoca (Şenyurt)
21. Hatip Mehmet (Tekke)
Yusuf Ziya Işık Ordu Müftüsü |
22. Yusuf Ziya Işık (Yeniakçaalan)
23. Şaştım Hoca (Demircili)
24. Ahmet Hoca (Demircili)
25. Abdi Hoca (Fizme)
26. Hamit Hoca Kısık (Tarakçı) (Fizme-Karapınar)
27. Halil Hoca (Tatlıgül) (Çokdeğirmen)
28. Ömer Hoca (Fatsa) (Çokdeğirmen)
29. Kitapcı Mehmet Hoca (Fizme)
30. Abdullah Hoca (Nutkullu Hafız) (Fizme)
31. Mehmet Alkan Hoca (Küçük Hafız) (Fizme) vs.
Evliyalar olarak,
Demircili'de Ehliman, Ayvalı'da, Kömerik, yine Ayvalı'da Kayabaşı,
Demircili'de karaağu ve yine Demircili'de Üçler Evliyalarını söylemeden
geçmemiz mümkün değildir. Konumuza ışık tutması açısından Kumru'da en fazla
adından söz edilen Fizmeli Abdi Hocayı tanıtalım.
C- KUMRU EVLİYALARINDAN VE BÜYÜK ALİM Abdi
Hoca [Abdurrahman Hilmi BİLİCİ]
Fizmeli Abdi Hoca Abdurrahman Hilmi Bilici |
Öğrenimine ilk olarak,
şu anda Kumru Merkez camii olarak hizmet veren, Kumru Medresesi’nde
başlamıştır. Daha sonra Korgan İlçesinin bugünkü Yeni Pınar (Findekse)
Mahallesinde bulunan Sarı Müftü’nün Babası Mustafa Efen-di'den dersler almıştır..
İlme ve öğrenmeye karşı
büyük merakı olan Abdi Hoca, ilmini daha da artırmak için Ünye İlçesi’ne gitti.
Ünye'de Hacı Yusuf Efendi'den dersler aldı. Abdi Hoca, Ömrünün yirmi yılını
ilim öğrenmeye adamıştır.
Daha sonra
öğrendiklerini memleketinde öğretebilmek ve insan yetiştirmek amacıyla Kumru'ya
gelerek iki yere medrese açmıştır. Birinci medreseyi Kumru'nun Aşağıdamlalı
Köyü’nün Çakıllı Mahallesinde (Çakıllı bugün Aşağıdamlalı Köyünden ayrılarak, Kurtuluş
Köyü’nün bir mahallesidir. Bugün ise Fizme Beldesi’nin bir mahallesidir.) Diğerini
ise, bugün Aşağıdamlalı Köyünün topraklarında bulunan Akdana Mahallesi’nde
açmıştır. Açtığı bu medreselerde kırk yıl öğrenci okutarak iki defa icazet
vermiştir.
Ünü her tarafa yayılan
Abdi Hocaya yaptığı hizmetlerden Ötürü devletçe bir sancak verilmiştir. Bugün
bu sancak, halen şu anda Korgan'da ikamet eden torunu Ahmet Bilici'de bulunmaktadır.
Ömrünün (Tamamını ilme
ve Öğrenmeye adayan Abdi Hoca 1957 yılında Aşağıdamlalı (Aşağı Fizme) Köyünün.
Avdullu Mahallesi’nde vefat etmiştir. Kabri şu anda yeni köy olan Avdullu Köyü’nde
bulunmaktadır. Kabri uzak ve yakından sık sık ziyaret edilen Abdi Hoca, bugün
de tüm çevre ilçeler tarafından tanınmaktadır. (5)
Abdi
Hoca’nın Vefatında Yazılmış Destan
Abdi Hoca [Abdurrahman
Hilmi BİLİCİ] hakkında halkın dilinde ‘destan’ olarak bilinen Halk Şairi Fizmeli
Hüseyin Akan (Alçaco Hafız oğlu Hüseyin tarafından yazılmış destanın tamamını
şöyledir.
Dertlilerin dermanına
Bakın mevlanın fermanına
Rüzgar esmiş harmanına
İmdat eyle allahım imdat eyle
Şefaatine cümlemizi nail eyle
Ağlayanlar alırdı derdini
Tutmuş idi sıdk ile dini
Kendisi hem tarikat ehli
İmdat eyle allahım imdat eyle
Şefaatine cümlemizi nail eyle
Yatar yataktan bakıyor
Gözünden kanlı yaş akıyor
Dili durmaz daim okuyor
İmdat eyle allahım imdat eyle
Şefaatine cümlemizi nail eyle
Senin için ağlıyor hava cem alem
Seni methetmeye acizdir dil ile
kalem
Yardımcı olsun sana haliku’l- alem
İmdat eyle allahım imdat eyle
Şefaatine cümlemizi nail eyle
957 eylül 24 Salı gecesi (6)
Dünyayı terk eyledi dünya havacesi
Ruhu teslim eyledi o mübarek gecesi
Ağlan efendiler her yerde oldu ilan
Ol gece gökte ay yok iken
Gidenler görürdü yolun olsa diken
Haberci gitti elinde ışık yok iken
Ağlan efendiler her yerde oldu ilan
Bütün dostları akdanaya geldiler
Ol zatın gittiğini gördüler
Üç alim peşpeşe vefat ettiler
Ağlayın efendiler her yerde oldu
ilan
Yıkayıp kapıya yatırdılar
Bütün halkı merasime getirdiler
Fatiha okuyup ihlas getirdiler
Gitti alimler yıkıldı cahiller
Ağlayın efendiler her yerde oldu
ilan
Tabutundan tutup bismillah dediler
Cümlesi peşine düşüp ağladılar
Peşinden cümlesi el bağladılar
Ağlan efendiler her yerde oldu ilan
Vefat edince haber gitti her yere
İki kaza dört nahiye doldu hep bir
yere
Namaz kılmak için kondu bir yere
Ağlan efendiler her yere oldu ilan
Senin için umum ihvan kederdedir
Şimdi havacemiz bir avuç kefendedir
O ıssız evler yangı verir gelenlere
Dayanamaz sıfatını görenler
Ne için ağlamasın bu halk niçin
İki yerde medrese okuttu
Bütün malları cihanı tuttu
Şimdi karayeller [karayerler]
havacemi yuttu
Niçin ağlamasın bu millet niçin
Kapandı ol zatın kapıları
Issız kaldı hep yapuları
Dindirdi ağrıyan sızıları
Niçin ağlamasın bu millet niçin
Senin için ağladı dağ ile taş
Biz niçin ağlamayalım bugün
Gardaş bizlere durmak geçti yavaş
Niçin ağlamasın bu halk niçin
Nur idi mubarek zatın gövdesi
Ruhu teslim olana kadar durmadı
Ruhu teslim olunca düştü ciğer
kasesi
Niçin ağlamasın bu halk niçin
Tabutu kaldı millet arasında
Herkes görmek için geldi davasında
Görmek imkan olmadı meclis arasında
Ağlayalım kardeşler akıtalım
yaşları
Niçin ağlamasın bu halk niçin
Cemaatin sayısını ancak allah bilir
Ben sandım ya rabbi dünya hep gelir
Bizim gibi cahiller bu kadar görür
Niçin ağlamasın bu halk niçin
Tabutunu kimler götürür
Müezzinler hep sala verir
Namazı kılınır hem hatim hem dua
edilir
Niçin ağlamasın bu halk niçin
Cemaat yol vermez görmek için ol
zatı
Mübarek sancak üstüde hem adı
Hiçbir cenazede bulunmaz onun tadı
Niçin ağlamasın bu halk niçin
Havam cem gitti ıssız oldu bu
yerler
Kayıp oldu ortadan mübarek diller
Ah gitti alimler kaldı cahiller
Neylesin şu dünya neylesin
Dedi bana ağlar dağlar taşlar
melekler
Beni ölüyor diye hem melekler
Benim hizmetim var dedi ol zat
Hiç kimseden hizmet ummazdı
ilelebet
Ah gitti alimler kaldı cahiller
Sonra kabir başına getirdiler
Onca cemaat görmek için getirdiler
Çoğu görmeden geri döndüler
Hepsi gitti avlayu avlayu
Kabire koyup toprağı çektiler
Baş ucuna bir taş diktiler
Bütün dostları hep gittiler
Hepsi geri döndüler avlayu avlayu
Karıştı topraklara ol nuri mübarek
Yerin mekanını cennet eylesin felek
Şefaatin havacem anca senden dilek
Cemaatin hep gittiler avlayu avlayu
Avlayanları güldüren havacem
Ahiretten bize bildiren havacem
Senin için gündüzlerim gecem
İçimden geçmedi avlayu avlayu
Senin elinden tuttum elinden
mübarek
Şeyhim isen eyle bana imdat
Gelir mi daha senin gibi bir zat
İçimden gezdim avlayu avlayu
Oğlu sabriye dört gün sonra
Göçüm gidecek demiş hem buğa
Dört günü tamamdı durmadı
Gezdim içimden ağlayu ağlayu
Ahir nefesinde unutmadı allahı
Ölüyorum korkmayınız vallahi
Çekilip kapuya gidin bir dahi
Gezdim içimden ağlayu ağlayu
Camiler gürleten gitti
Kürsüleri inleten gitti
Cihanın alimi ortadan gitti
Gezdim içimden ağlayu ağlayu
Hey camimiz ulu camimiz
Havace gelecek diye diye sevindirdiniz
Kürsülerde durur daha yeriniz
Niçin ağlamasın bu halk niçin
Dillerinden ballar akarken
Bütün alem yüzüne bakarken
Şimdi yürekler hep yanarken
Niçin ağlamasın bu halk niçin
Camileri daha kimler inletir
Vaiz edip halka kimler dinletir
Fizmenin şerefi hep sendedir
Niçin ağlamasın bu halk niçin
Alametleri hep zahir oldu
Kendi gidip kayıp oldu
Dersine girenler bir lezzet buldu
Niçin ağlamasın bu halk niçin
Hanelerin ıssız denilir
Geceleri derler namaz kılınır
Alametlerin anca bilinir
Niçin ağlamasın bu halk niçin
Gündüz gelenlerin geri kaldı
Geceleri ıssız evlerin doldu
Kırklar yediler evinde namaz kıldı
Niçin ağlamasın bu halk niçin
Ol mübarek tenler toprağa kondu
Senin için binbir hatim okundu
Şimdi kabrin ziyaret hak olundu
Niçin ağlamasın bu halk niçin
Aşık idi havacem cümle alem sana
Yanına gelenlere ederdin dua
Şimdi uğradı havacem sana vefa
Gezdim içimden ağlayu ağlayu
Issız evlerine gelenler bakıyor
Issız durması hocam yürek yakıyor
Bakanların gözlerinden yaşlar
akıyor
Yürek erir evlerine baktığın zaman
Halk toplanır arı çiçekten bal alır
Yaz mevsiminde arı peteğe işler
gibi
İşler mi o petek arı söndüğü zaman
Yürek erir evlerine baktığın zaman
Sabah olup kalktığın zaman
Hanelerine baktığın zaman
Sanırım gelmiştir ahır zaman
Yürek erir evlerine baktığın zaman
Bahçelerin al çiçek açıyor
Dallarına kuşlar konuyor
Meyvelerinden yiyenler fatiha
okuyor
Yürek erir evlerine baktığın zaman
Gelin tarikatımızdan ayrılmayalım
Başka dallara sarılmayalım
Şeyhimiz gitti diye dağılmayalım
Niçin ağlamasın ihvanlar niçin
Vekil bırakmıştır ona ol felek
Vekildir ol hacı halil dilek
Taş olsun ona yanmayan yürek
Niçin ağlamasın bu halk niçin
Tarikatların doğru olur sözü
Uyumaz tarikatlı ihvanın gözü
Zikirdir onların hep sözü
Niçin ağlamasın bu halk niçin
Çok zordur tarikatın cesbi
Uyumaz tarikatın kalbi
Her derde ederler onlar sabrı
Niçin ağlamasın bu halk niçin
Havacem gitti yüreğine ateş bıraktı
Durdukça ol ateş yüreğimi yaktı
Havacemin ismi lisanı kalktı
Niçin ağlamasın bu halk niçin
Kıymetin bildirdi ol zat gidince
Bütün dünya ağladı sen vefat edince
Fetvayı sen verirdin kılı kıldan
ince
Niçin ağlamasın bu halk niçin
Gel şair hüseyin yakma yüreğin
Nedir havacemden dileğin
Yoktur ahiret için bir hazır emeğin
Ağlan efendiler her yerde oldu ilan
Fizmeli
Halk Şairi Hüseyin Akan (Alçaco) (7)
Abdi Hoca ile ilgili Destanı'n orijinali bizlere bundan bir kaç yıl önce vefat eden Korganlı Gazeteci Atik Soner Alanlı'nın arşivi'inden alınarak https://www.facebook.com/Fizmecom-287118448162331 (8) sayfasının sahibi Fizme Aşığı Mehmet Arşın tarafından bizlere ulaştırılmıştır Soner Atık Alanlı'ya Allah'tan rahmet diliyor. Dostum Mehmet Arşın'a teşekkürlerimi Sunuyorum. Bekir AKKAYA |
Bu
Yazıda Yararlandığım Kaynaklar Şunlardır:
1 .Hayat Büyük Türkçe Sözlük. Hayat
yayınları -İSTANBUL
2.Risale Masa Ansiklopedisi. Risale
Yayınları. Komisyon. İstanbul
3.Ordu Evliyaları. Sıtkı Cebi. Ordu
Ensar Vakfı Yayını. Ordu
4. Ordu Haber Gazetesi. Sıtkı Çebi İle
Söyleşi -Yıl:1. Sayı:4 Kasım 1997.
İstanbul
5. Dünü ve Bugünü ile Korgan, Selim Uzan.
Gelişim Matbaacılık. Ankara
6. Babam Kitapcı Mehmet Hoca (Mehmet Akkaya)
bana şu bilgileri vermiştir. Bölgemizde üç büyük âlim birer hafta arayla Salı
günleri vefat etmişlerdir. 1957 yılının Eylül’ünde bir Salı günü müderris Abdi
Hoca [24 Eylül 1957], öbür Salı günü Pencik/Esence’li müderris Hacı Ali Efendi,
öbür Salı günü ise Yusuf Işık Efendi (Ordu Müftüsü) ardı ardına vefat etmişlerdir.
7. Halk Şairi Hüseyin Akan. Vicdan Sesi Matbaası, 1958, Samsun.
8.Abdi Hoca ile ilgili Destanı'n orijinali bizlere bundan bir kaç yıl önce vefat eden Korganlı Gazeteci Atik Soner Alanlı'nın arşivi'inden alınarak https://www.facebook.com/Fizmecom-287118448162331 (8) sayfasının sahibi Fizme Aşığı Mehmet Arşın tarafından bizlere ulaştırılmıştır Soner Atık Alanlı'ya Allah'tan rahmet diliyor. Dostum Mehmet Arşın'a teşekkürlerimi Sunuyorum. Bekir AKKAYA |
9. Fotoğraflar Bekir Akkaya’nın aşağıdaki
blog ve facebook sayfalarından alınmıştır.
https://bekirakkaya.blogspot.com/
https://kumrubelgesel.blogspot.com/
https://bekirakkaya.wordpress.com/
https://bekirakkaya1.wordpress.com/
https://www.facebook.com/kumruhaber
https://www.facebook.com/kumrulubekir/
Bekir
AKKAYA /23.04.2021 /vAv Bilgi
Kumru İlçesi Fotoğraf : Bekir AKKAYA |
----------------------------------------------------------------------------------------
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder